wz

Blade of Darkness

Blade není žádný tuctový titul a to potvrzuje už svými názvy. Pokud narazíte na "Severance - Blade of Darkness", "Blade - Edge of Darkness" či jen na "Blade of Darkness", pak vězte, že to jedno jest. Tuto hru mají na svědomí firmy REBEL ACT a CODEMASTERS. Hra bez multiplayerových doplňků zabírá 800 MB na HDD. Egyptská scenerie Po poněkud nestandartní instalaci (instalace nemá autorun a vzezření instalace je též netypické) si v nastavení zadejte své rozlišení monitoru a obecné D3D pojmenování grafické karty (není-li ta Vaše v seznamu) a hru spusťte. Hra má vynikající hratelnost, která není odstupňována obtížností při startu nové hry, ale v průběhu hry. Žánrové zařazení Bladea je nanejvýš problematickou záležitostí. Snoubí se v něm prvky RPG - zdokonalování postavy, adventury - nutnost najít předměty v rámci herní epizody, 3D akce - hra je zaměřena na boj, logické hry - nutnost vyřešit nějaký ten prostorový problém či oklamat nějakou past.
Graficky je hra na svou dobu (vznik v r. 2001) velmi podařená. Detaily nebyly sice precizní, ale celkový pohled byl parádní. Hra má fenomenální systém soubojů. Hřbitov Někteří nepřátelé mají natolik rozmanitý útočný rejstřík, že bude dlouho trvat, než přijdete na to, jak je zabít. Různorodé uťaté údy dodávají boji ještě větší realističnost. Lokace ve hře vycházejí z věčných a vděčných fantasy motivů - goticky vyhlížející hrady, starověké pyramidy, říše lávy a ledu, motivy horrorů - obživlí mrtví aj. Ovládání hry se těžko přenastavuje, ačkoliv zvyknout si na to přednastavené není problém, protože je velmi logické. Příběh hry je sice poněkud otřepaný, ale jasný. Na počátku bylo Dobro a Zlo. Zlo se prostřednictvím Dal Guraka, svého přisluhovače, snaží zahubit Dobro a Vaším úkolem je Dal Gurakovy plány zmařit, k čemuž potřebujete 4 magické klíče a 6 posvátných run, abyste mohli Zlo pomocí Iannina meče vykázat jednou pro vždy do patřičných mezí.
Umělá inteligence je na slušné úrovni, avšak nikdy by pro Vás neměl být problém být rychlejší alespoň v úhybném manévru. Hradby Hudba je plně odpovídající herní situaci a dá se poslouchat i jen tak, některé melodie jsou vskutku skvostné. Zvuky jsou efektní a snadno zapamatovatelné, takže budete časem vědět, kdy máte tasit zbraň, protože se k Vám požene nepřítel a naopak kdy se rychle pohnout, protože za Vámi je balvan nebo se pod Vašima nohama propadá zem. Výbornou herní atmosféru podtrhují meteorologické efekty - mlha, polojasno, zataženo, slunečno. Nikde jinde jsem neviděl tyto efekty lépe zpracované (jediná hra, která se může rovnat, je Mafia). Rovněž odrazy na vodní hladině a její pohyb jsou velmi realistické. Celkově bych hru ohodnotil známkou "výborný (1-)".

Hodnocení

Grafika - 85/100
Zvuky a hudba - 85/100
Hratelnost - 90/100
Atmosféra a prostředí - 85/100
Umělá inteligence - 80/100
CELKEM - 85/100

Nároky na PC

Minimální požadavky
Windows 95, 98, ME, 2000 či XP
Pentium II 400 MHz
64MB RAM
16tibitová zvuková karta
DirectX 8.0 a kompatibilní graf. kartu s 8MB
8x CD-ROM
800MB na HDD

Doporučeno
Windows 98, ME, 2000 či XP
Pentium III 500 Mhz
128MB RAM
16tibitová zvuková karta
DirectX 8.0 a kompatibilní graf. kartu s 32MB
24x CD-ROM
800MB na HDD

Podporované graf. karty:
3dfx Voodoo 2, Voodoo Banshee, Voodoo3, Voodoo4, Voodoo5 a novější
3D labs Permedia 3
ATI Radeon
Matrox G200, G400 a novější
Intel i740 a novější
Nvidia Riva TNT, Riva TNT2, GeForce 256, GeForce 2, GeForce 3, GeForce4 a novější
S3 Savage3D, Savage 4, Savage2000 a novější
 
TOPlist Jedna z run je v Epyhrských hrobkách Jedna z run je v pevnosti Tel Halaf Jedna z run je v Al Farumském chrámu Jedna z run je v pevnosti Nemrut Jedna z run je v Nejebské oáze Jedna z run je v Kelbegenských dolech